Festen fortsætter

Del artiklen:
image_print

En af byfestens mange aktiviteter – familiecykelløbet, som hvert år har samlet omkring 700 deltagere

Et truende stop for fremtidige byfester i Skørping blev afværget ved dannelsen af en ny forening, Skørping Byfestlav, på et møde tirsdag aften. De to seneste år er byfesten blevet planlagt og organiseret af en lille gruppe af entusiastiske privatpersoner – koordinationsgruppen -, men nu kommer hele arbejdet med fremtidige byfester ind i mere faste organisatoriske rammer.

Byfesterne har været en succes med mange aktiviteter og en stor deltagelse fra byens borgere. Men arbejdet med at arrangere festerne har været så tids- og ressourcekrævende, at noget skulle ske, hvis festerne ikke skulle stoppe. Det var nødvendigt at danne en ny forening. De seneste to år har hele planlægnings- og koordineringsarbejdet ligget i hænderne på en lille gruppe af ildsjæle, men som en af dem, Erik Schuldt, forklarer:

– Vi var blevet nødt til at slippe tøjlerne, hvis der ikke var andre, der var villige til at bakke op og gå ind i arbejdet.

Vivi Hensel fra koordinationsgruppen formulerede det klart på mødet:

– Hvis der ikke er andre, der vil, bliver der ingen byfest i Skørping.

Men det var der nogle, der ville. De 25 deltagere, som mødte op, stiftede den ny forening Skørping Byfestlav og valgte en bestyrelse bestående af 5 personer og 2 suppleanter. Bestyrelsen har det overordnede ansvar for festerne, mens en koordinationsgruppe skal udføre et mere praktisk stykke arbejde, f.eks. lave aftaler eller kontrakter med de foreninger og andre, som gerne vil være en aktiv del af byfesten.

Et udsnit af de 25 mødedeltagere, som enten repræsenterede forskellige foreninger eller kom som privatpersoner

– Ganske vist ville det i princippet ikke have været en fuldstændig katastrofe, hvis byfesten stoppede, siger Erik Schuldt. – Den ville sandsynligvis genopstå om nogle år. Men det er ofte sværere at få noget på benene igen, når det er gået ned, end at fortsætte med noget, der allerede er igang.

Byfesten har de seneste år budt på en bred vifte af aktiviteter: Høvdingebold, familiecykelløb, legeland, festgudstjeneste, fællesspisning både i festteltet og Pavilloncafeen, musik forskellige steder i byen, børneloppemarked, salgsboder, udstillinger, m.m.

Det er iflg. Erik Schuldt ikke hovedmålet med byfesten, at der skal tjenes penge på den. Men der skal skabes et økonomisk fundament for fremtidige byfester. Hvis der derudover skulle blive et overskud, kan pengene gå til forskellige initiativer inden for kultur og fritidsområdet. Byfesten i 2015 er allerede sikret et økonomisk fundament, da den afgående koordinationsgruppe er i stand til at overdrage 25.000 kr. til den ny bestyrelse.

– Vi skal med byfesten dokumentere, at denne her by kan noget sammen. At vi kan mødes på kryds og tværs, hygge os og feste på hver vores måde, understreger Erik Schuldt. – Mangfoldigheden er det vigtigste. Og heldigvis viste det sig på mødet, at der er opbakning i byen til at fortsætte byfesterne.

DSC05462

Den nyvalgte bestyrelse med suppleanter: Fra venstre Anni Kristensen, Allan Håkansson (suppleant), Else Marie Christensen (suppleant), Erik Schuldt, Betina Bentzen, Viv Hensel og Annette Cabalzar. Betina Bentzen, Vivi Hensel og Erik Schuldt er gengangere fra den hidtidige koordinationsgruppe

 

 

 

Del artiklen:

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *