Fokus på personlige kompetencer

Del artiklen:
image_print

Glade og stolte elever med deres kursusbeviser (privatfoto)

Rebild Ungdomsskole har afsluttet et længere kursusforløb i personlig kompetenceudvikling for unge i 7. klasse på Sortebakkeskolen. Det var nogle stolte unge, som modtog kursusbeviset på deres nyerhvervede kompetencer.

Eleverne har i løbet af syv onsdage modtaget undervisning i MILIFE – et nyt uddannelses- og dannelseskoncept, som har til hensigt at udvikle unges kendskab til sig selv og styrke deres evne til at tage personligt ansvar. De har bl.a. arbejdet med værdier, styrkeområder, hjernen, kreativ tænkning, selvværd, kommunikation og kropssprog.

De har med entusiasme kastet sig ud i opgaver, tests og lege.

– Det har været godt, at vi ikke bare har siddet stille og kigget ned i en bog. Vi har rørt os meget, lavet forskellige øvelser og energizers, hvor man lærer på en anden måde, som en af klassens drenge formulerer det.

Formålet har ikke kun været at lære noget om sig selv, men også om andre.

– Vi har lært om hinandens værdier og forskelligheder, og jeg synes, vi er blevet bedre til at respektere hinanden, fortæller en af pigerne fra klassen.

Kommunikations- og samarbejdsøvelser (privatfoto)

Lederen af Rebild Ungdomsskole, Jens Skov Jørgensen, er glad for projektet:

– Personlig kompetenceudvikling er endnu ikke et eksplicit fag på skoleskemaet. Vi glædes derfor over som ungdomsskole at kunne bidrage med noget nyt og vigtigt som MILIFE, som vi håber, vil kunne skabe en synergieffekt, der ikke bare løfter de unge personligt, men også fagligt”.

Også Sortebakkeskolen er meget tilfreds med kurset. Linda Mølgaard, afdelingsleder i udskolingen, udtrykker glæde over, at skolen har haft mulighed for at indgå i projektet og håber, at det fremover kan blive en del af læringsområderne i udskolingen.

Kurset er det første at i alt fem i MILIFE. De næste drejer sig bl.a. om ”Dig og jobbet” og ”Dig og dine mål”

Del artiklen:

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *