– Avisen skal ud!

Del artiklen:
image_print

– Vi har ikke de helt store forventninger om at vinde konkurrencen, men vi har måske en lille chance, siger tre af 7.A’s elever, Emilie, Ninna og Oliver, samstemmende, men det har været spændende at finde ud af, hvor meget arbejde, der ligger i at lave en avis, og vi har også oplevet, hvor vigtigt det er at samarbejde, for at få et resultat ud af det. Vi har været afhængige af hinanden og de andres arbejde – det har været en teamworkproces.

Alle landets 6., 7., og 8. klasser har kunnet tilmelde sig konkurrencen, som bl.a. har nogle af landets dagblade som arrangør. Skørping Skole har tilmeldt klasser på alle tre klassetrin. Opgaven har været at lave enten en papiravis eller webavis med hovedtemaet ”mod”. Aviserne bliver vurderet af en jury sammensat af mediefagfolk, som efter flere udvælgelsesrunder finder frem til de endelige vindere på de forskellige klassetrin.

Temaet ”mod” har været noget af en udfordring at få ind i alle artiklerne, erkender Ninna, en af avisens to chefredaktører. Men på en eller anden måde har vi alligevel kunnet vinkle historierne ud fra det tema, supplerer Emilie.

Klasselærer Henrik Larsen har været glad for projektet.

– Det har været lærerigt for eleverne at stifte bekendtskab med hele processen med at lave avis, så at sige imitere en rigtig avis: Få ideerne, finde og opsøge kilderne, skrive artiklerne, lave layout og få distribueret de 500 eksemplarer af avisen til slut. Det har været vigtigt at komme ud af huset og møde de kilder, det har været nødvendigt at inddrage for at skrive artiklerne. Altså lave opsøgende journalistik. Det er ikke tilstrækkeligt bare sidde i inde i klasselokalet og google for at finde informationer.

At klassen har valgt en trykt avis i stedet for en webavis mener Henrik Larsen hænger sammen med, at det betyder meget for eleverne at få et fysisk produkt i hånden og kunne få det med hjem og vise familien.

Arbejdet med at lave aviser er foregået over en uge, hvor alle klassens fag har været involveret, men hvor en af klassens lærere, i dette tilfælde Henrik Larsen, har fungeret som tovholder. Skemaet har været brudt op og al normal undervisning har været suspenderet.

– Det har været helt vildt sjovt at arbejde på den måde, udbryder Emilie. Så er der mere tid til at fordybe sig i tingene.

Artiklerne er udvalgt efter de nyhedskriterier, som de ”rigtige” medier anvender. Bl.a. skal artiklerne være aktuelle og være tæt på folk, dvs. læserne skal synes, at nyhederne er relevante for dem.

– Derfor er der også en artikel med om togsagen, altså diskussionen om, om IC-toget skal stoppe enten i Skørping eller Støvring, uddyber Oliver. Hvis det ikke bliver Skørping, vil det ændre byen meget.

Oplagstallene for de fleste af landets trykte dagblade har i de senere år været næsten i frit fald. Det er især de unge, der ikke læser papiraviserne.

– Vi tror ikke, at arbejdet med at lave vores egen avis vil få os til at læse ret meget mere avis, er Emilie, Ninna og Oliver enige om. – Det er nemmere bare at finde de nyheder, man interesserer sig for, på nettet. Men det har været sjovt at prøve at lave en avis selv. Også selvom vi arbejdede under tidspres med en helt fast deadline – avisen skal jo ud!

Emilie, Ninna og Oliver (foto Bertil Mortensen)

7.A på arbejde (foto Bertil Mortensen)

DSC04700

(foto Bertil Mortensen)

Del artiklen:

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *