Oprustet kommunikation og dialog

Del artiklen:
image_print

Det lykkedes fotografen at fange tre af kommunikationsafdelingens medarbejdere, Anne Kyllingsbæk, Allan Pinnerup (i midten) og Thomas Dahl Nordlund. Foruden de tre består afdelingen af fire andre medarbejdere. Desuden er Niels Larsen fra borgmesterkontoret tilknyttet afdelingen.

Som mange borgere i Rebild Kommune nok har opdaget, har kommunen i de senere år oprustet både kommunikationen og dialogen med borgerne. Mange flere medieplatforme, bla. Facebook, er taget i brug.

Hjemmeside, Facebooksider, nyhedsbreve, You Tube, biograf- og TV-reklamer, m.m. Rebild Kommunes kommunikationsafdeling har mange skibe i søen for at øge dialogen med borgerne og kendskabet til kommunen.

– Nøgleordene for kommunikationsstrategien er åbenhed, dialog, fascination, siger Thomas Dahl Nordlund, kommunikationskonsulent i Rebild Kommune.

Facebook

For ca. 1½ år siden debuterede kommunen på Facebook. Faktisk har man hele fire Facebooksider: Rebild Kommune (”Fællessiden”), Triatland Rebild, Rebildporten og Center Sundhed, Rebild. Fællessiden henvender sig først og fremmest til kommunens borgere, Triatland Rebild henvender sig til outdoor sportsinteresserede i hele Danmark, RebildPorten til turister og Sundhed Rebild til de borgere, som har brug for information om specifikke sundhedstilbud.

Thomas Dahl Nordlund, kommunikationskonsulent i Rebild Kommune (foto Bertil Mortensen)

Rebild Kommune på 2. pladsen

I en opgørelse over, hvor mange procent af indbyggere i landets kommuner, som er såkaldt følgere på deres kommunes Facebookside, kommer Rebild Kommune ind på 2. pladsen med en andel på ca. 19 %.

Men da omkring 80 % af hele befolkningen er på Facebook, mener Thomas Dahl Nordlund, at Rebild har potentiale til at komme endnu højere op.

– Hvis vi ”bare” havde 500 flere følgere, når vi op på samlet 6000, og ville indtage 1. pladsen, bemærker han. – Men det kræver et langt, sejt træk, hvor det hele tiden gælder om at levere noget, som folk oplever som relevant.

Interaktion og dialog

Kommunens relativt største brugergruppe på Facebooksiden er kvinder mellem 34 og 44 år. Det er ikke så overraskende, fordi det også er samme billede, der tegner sig på landsplan.

Men ét er at klikke sig ind på siderne, noget andet er, i hvilket omfang der er interaktion mellem kommune og borgere. Her er Thomas Dahl Nordlund godt tilfreds.

Borgerne er flinke til at gøre opmærksom på, at der f.eks. er et stort hul i vejen, der trænger til at blive repareret, eller at et buskads har behov for at blive klippet.

– Det er jo ret fantastisk, at vi som regel et par dage efter, at vi er blevet gjort opmærksom på et problem, kan skrive tilbage, at nu er det fixet, og måske også kunne dokumentere det med et foto, siger han.

Han påpeger, at fordelen ved en dialog mellem kommune og borgere på Facebook er, at andre også kan få gavn af de informationer, der udveksles mellem en borger, når han/hun stiller et spørgsmål til kommunen, og kommunens svar.

Rebild Kommunes på Facebook – her den såkaldte Fællesside

God tone

Et problem for flere Facebooksider er, at tonen i indlæggene kan være hård og personlig.

– Det er ikke noget, vi oplever, understreger Thomas Dahl Nordlund. – Forudsætningen for at kunne deltage på kommunens Facebooksider er, at de efterlever de retningslinjer, vi har angivet på siderne. Og det gør de. Kun en enkelt gang har jeg måtte slette et indlæg, fordi det indeholdt en uacceptabel karakteristik af en navngiven person.

Men ellers er kritik OK – også af kommunen.

– Vi svarer altid på kritik og bestræber os på at gøre det inden for 48 timer, pointerer han.

Rebild Kommune. FB Coverfotos

Udsnit af Rebild Kommunes tre øvrige Facebooksider

Forskellige platforme supplerer hinanden

Hjemmesiden – www.rebild.dk – er ifølge Thomas Dahl Nordlund stadigvæk kommunens officielle informationskanal og indeholder en masse oplysninger, som ikke er egnede til Facebook-mediet. Det er også hjemmesiden, som kræver flest ressourcer, både økonomiske og mandskabsmæssige, mens det er Facebooksiderne, som når ud til de fleste borgere. Men hver platform har sin specifikke styrke, og det er i samspillet, at det bedste resultat nås.

– Vores overordnede mål med hele den kommunale kommunikation er jo at nå ud til så mange borgere som overhovedet muligt, understreger han. – Og her supplerer de forskellige platforme hinanden godt. Derfor bruger vi stadig de mere traditionelle kommunikationsmidler som f.eks. borgermøder og annoncer i lokalbladene til at nå ud til de borgere, som ikke anvender internettet.

—-

Ved at følge linket her kan man få et indtryk af en af de måder, kommunikationsafdelingen arbejder på for at profilere Rebild Kommune: Se videoen ”Jagt lykken i Triatland Rebild”

https://www.facebook.com/triatlandrebild/videos/vb.778105752286233/842382502525224/?type=2&Theater

 

Del artiklen:

You may also like...

1 Response

  1. Tommy Wølk siger:

    Det er super stykke kommunikationsarbejde der bliver foretaget i Rebild Kommune. Relevant og inspirerende.
    Hvis bare alle kommuner kommunikerede så seriøst med borgerne.

Skriv et svar til Tommy Wølk Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *