2 togstop i Rebild Kommune er en illusion

Del artiklen:
image_print

Per Alstrup, Skørping, skriver:

2 togstop i Rebild Kommune er en illusion – og det ved borgmesteren godt!

Skørping Station har gennem hele sin tid været en regional togstation, hvilket har tiltrukket nye borgere til byen og dens relative store opland.

Gennem 90´erne og 0´erne er overdækket cykelparkering blevet udbygget 2 gange og er alligevel godt og vel fyldt op. Sidst er pendlerparkering langt om længe blevet etableret.

I Støvring se man bort fra, at man blev lukket ned som stationsby pga. manglende billetsalg I 00´erne fik Støvring genåbnet et togstop i relation til den nye nærbane. Vi kan konstatere at sammenlignet med Skørping er der stadig ikke mange togrejsende i Støvring. Støvring har haft muligheden, men har ikke bevist det reelle behov for at stationen blev genåbnet.

I Skørping har vi i f.t. Støvring længere til motorvejen og det har vi det OK med – bl.a. pga. stationen.

Jeg bliver som borger i kommunen utryg, når vores borgmester ytrer, at han stadig tror på, at han har lyttere i Folketingets Trafikudvalg, der vil lade Støvring Station overleve sammen med Skørping Station. Der er vist brug for ordet naivitet her? Borgmesteren kan jo vælge at sige, hvad han mener: at kommunens erhvervsby skal have en station. Men borgmesteren kan også vælge at se på landkortet og konstatere afstanden mellem regionale togstop og tage konsekvensen: 2 togstop i Rebild Kommune er historie!

Der er tale om lokalpolitisk taktik, når det er værst. Hvor er den sunde fornuft og den samfundsøkonomiske dømmekraft? Et svar herpå får man ikke fra Leon Sebbelin. Han er i min optik blot indstillet på at tækkes såvel Skørping som Støvring frem mod det kommende kommunalvalg. Det vi har brug i kommunen er en topleder, der melder rent ud og træffer skarpe kvalificerede valg sammen med sit byråd.

Samme taktik og manglende rationel tænkning ses (her Terndrup, Nørager og Støvring) på den manglende samling af kommunens administration, der årligt koster millioner i transport og manglende samdrift. Det var netop sådanne besparelser, der var argumentationen bag kommunalreformens gennemførelse i 1996. I Rebild indfrier man ikke disse gevinster – næh, man bygger små nye administrationer i stedet.

/Per Alstrup, Skørping

Del artiklen:

You may also like...

8 Responses

  1. keld jørgensen siger:

    Helt enig i betragtningerne omkring 2 stop.
    Der er ikke flere lyttere i trafikudvalget, det hele afhænger nu af regionen og det kommunale , hvad der kan opnås enighed om.
    Min holdning er lige så klar som trafikministeren, stop ved den sydlige station, Skørping.

  2. Stig Pedersen siger:

    Godt skrevet – og jeg er fuldstændig enig.

  3. Solveig Egelund siger:

    Jeg er fuldstændig enig i alt, hvad du skriver. Det er jo en katastrofe, at Leon Sebbelin ikke vil støtte os borgere i Skørping og Rebild, og jeg ser det – som du – kun et forsøg på at tækkes alle. Ufatteligt!!!!

  4. Vagn Gaarde siger:

    Godt brølet løve! Det er så sandt som det er sagt!

  5. Vivi Hensel siger:

    Helt enig kan ikke siges tydeligere, håber der er nogen, der lytter

  6. Karsten Vestergaard siger:

    Godt skrevet! Det må være klart for enhver rationelt tænkende, at de faktiske forhold taler for Skørping som holdeplads for regionaltogene. Vivi Hensen har argumenteret sagligt for det, og nu gør Per Alstrup det lige så overbevisende. Det er forstemmende, at borgmesteren prøver at gøre alle tilpas med en åbenlyst urealistisk holdning – eller tør man sige “radikal”? Han skal i denne sag i hvert fald ikke regne med stemmer fra Skørping.

  7. Gitte Skou siger:

    Hvor er det dejligt at se, at der er kommentarer til dette! Med al respekt for borgmesteren og andres forsøg på at få 2 stop, så må det være indlysende, at hvis der kun bliver 1 stop, så kan der kun blive tale om Skørping – ellers ender vi jo som endestation på et sidespor! Ganske vist har vi ikke fået elevatorerne endnu- håber ikke det er et tegn på at de kan undværes….
    Men trods logikken for Skørping, så føler jeg mig nu ikke helt tryg ved at byrådet mener det samme. Borgmesteren ville ikke ud med sin egen holdning til sagen trods gentagne opfordringer ved “Suppemødet” på Kulturstationen. Han henviste til at man kunne møde op til Byrådsmødet i Terndrup på Torsdag kl. 17, så ville vi få hans og andres holdning til sagen! Så det vil jeg opfordre alle til at gøre, jeg har plads til 2 ekstra i bilen. De varme hveder må så vente til senere på aftenen, det her er faktisk ret afgørende for mange mennesker og for vores by!

  8. Else Nielsen siger:

    selvfølgelig skal togene holde i Skørping fremover en god gammel stationsby .det må I ikke lave om på

Skriv et svar til Else Nielsen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *